Hva i alle dager skulle vi gjøre nå?
Hva er dette for noe?
Den vanlige skepsisen som alltid kommer når noe nytt møter en var der.
Skal vi ta med oss Whiteboard-pennene og bare bruke denne nyvinningen som en dyr tavle?
Det er sikkert veldig komplisert og vanskelig.
Hallo! Vi skal jo utdanne elektrofagfolk, så da må vi vel kunne få dette til.
Hva gjorde vi?
Vi satte oss ned og ble enige om at det ikke skulle komme en eneste Whiteboard-penn inn i klasserommet. Vi fikk installert en egen PC til hver tavle, så vi slapp å rigge vår egen maskin hver gang vi hadde undervisning.
Det var mye frustrasjon i starten. Plunder med programvaren, stadig kalibrering av tavla. Vi har egne prosjektorer som er plassert i taket ca 3 m fra tavla. Det skal ikke mye bevegelse før streken ikke følger pennen. Da må du kjøre en kalibrering som er å trykke på 9 punkter på tavla.
Gikk det bra?
Vi fikk etterhvert taket på det og bruker i dag fortsatt de samme tavlene som ble installert i 2009. I dag er det bedre Smartboard-tavler med prosjektor over tavla. De gir mindre skygge og er mer nøyaktige.
Vi har lærere som underviser i fellesfag som vi elektrolærere må lære opp i bruk av disse tavlene. Det har gått greit.
Smartboard-tavlene gir fine muligheter for å ta vare på notatene og hente frem igjen dette senere. Vi kan også lagre som pdf-fil på Fronter.
Skolen har også to andre slike tavler. En av dem er på fysikk-labben. Her brukes den kun som et lerret for prosjektoren. Det er vanskelig å få lærerne til å ta den i bruk når det finnes vanlige Whitboard-penner der.
Flott! Nå er du i gang!
SvarSlettHei Knut. Ja dette er kjente saker kan du tro.
SvarSlettFor ca 3 år siden fant noen - ukjent av meg, ut at slike tavler var tingen for oss og siden skola hadde noen kroner ledig ble det kjøpt inn et antall tavler, de ble montert og der stoppet det.
Det ble avholdt korte kurs som selvsagt ikke var nok og tavlene brukes i dag kunn av et fåtall lærere og må vel kalles en dyr overhead.
Det jobbes med saken å få lært opp folk men det tar sin tid.
God påske !
Så fint at dere har klart å bruke whiteboards på en god måte. Som Egil sier, tror jeg det er ganske vanlig at norske skoler kjøper utstyr og software uten å tenke godt nok over bruken. Delvis tror jeg dette skyldes en inkompetent ledelse, hvert fall når det gjelder IKT. Delvis tror jeg også det skyldes at slike innkjøp ikke nødvendigvis er gjort etter en vurdering av behov, men ut fra en tanke om at man må ha det nyeste og beste. Det er jo i og for seg bra, men det krever en opplæring som ikke alltid blir gitt. Da blir det for personalet å prøve seg fram på egen hånd, slik du beskriver i innlegget ditt.
SvarSlettPå min egen skole fikk vi for noen år siden en oppgradert versjon av språklaboratoriet vårt. Denne nye versjonen hadde utrolig mange flere muligheter en den gamle, men med mangelfull opplæring, ble det til at lærerne bare brukte de funksjonene de kjente fra før. Så kom plutselig PC til alle elevene, og språklabben- ja, den står nå der, ganske så ubrukt.
Om whiteboards, så har vi en IKT-ansvarlig som frarådet å kjøpe det ut fra erfaringer som de Egil nevner i sin kommentar. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en whiteboard- med god opplæring- men med de varslede nedskjæringene i Troms fylkeskommune de kommende år, blir det neppe med det første.
Dere har brutt en barriere ved å innføre Smartboard i klasserommene. Det at dere innførte bruken uten å gå via whiteboardtusjene trur jeg gjorde at dere kom kjappere i gang med bruken av tavlene. Antar at skepsisen var der blant noen av deres ansatte, men ved å ta disse i bruk oppdaget de nok hvilke mange funksjoner disse tavlene har. Har ikke jobbet mye med disse tavlene, men det lille jeg har erfart må jeg si er positive, og hadde jeg vært lærer ville jeg brukt disse i stor utstrekning i min undervisning. Det finnes utrolig mange muligheter i disse tavlene til å drive interaktiv undervisning, med tilknytning til lærerverkene man bruker. Noen av våre klasser er flinke til å bruke tavlene og utnytter mange av de mulighetene interaktiv undervisning gir.
SvarSlettTror at dere sparte dere for mye tid og frustrasjoner ved at dere valgte å gå rett på, uten noen omveier ved å ta tavlene kjapt i bruk.
Takk for gode tilbakemeldinger. Vi skal bygge om / ut skolen for 400 millioner de nærmeste årene og jeg ser vi må være flink i planlegginga for å integrere IKT inn i de nye læringsarenaene.
SvarSlett